Stappenplan huis kopen met de aankoopmakelaar van Den Haag
De knoop is doorgehakt en je hebt besloten op zoek te gaan naar jouw nieuwe woondroom, jouw nieuwe thuis in Den Haag omgeving. De huizenjacht kan beginnen, spannend! Van de zoektocht tot aan de onderhandeling en de sleuteloverdracht. Doe je dit met of zonder aankoopmakelaar? Met behulp van onderstaand stappenplan krijg je een goed beeld van de stappen die je moet nemen om succesvol en zonder stress jouw droomwoning aan te kopen.
1. Kennismaking &
advies
Onze samenwerking begint met een vrijblijvend gesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we jouw woonwensen en financiële situatie om een passend advies te geven en te kijken wat er haalbaar en realistisch is. Dit is de eerste stap in het opbouwen van een toegankelijke relatie waarin vertrouwen centraal staat.
Als je in het bezit bent van een koopwoning, bieden wij een gratis waardebepaling voor de verkoop of verhuur van jouw woning aan.
2. Onafhankelijke
hypotheekadvies
Voorafgaand aan het starten van je zoektocht naar jouw droomwoning is het van cruciaal belang om een helder inzicht te verkrijgen in je financiële mogelijkheden. Hierbij rijzen vragen zoals: wat is je leencapaciteit en wat zijn dan de maandelijkse lasten? We raden je daarom aan om een afspraak te maken met een onafhankelijke hypotheekadviseur. Hoewel het mogelijk is om deze berekeningen online uit te voeren, moeten we opmerken dat online tools niet altijd de meest betrouwbare bron van informatie zijn. Een ervaren hypotheekadviseur zal niet alleen de volledige omvang van het hypotheekproces uiteenzetten, maar zal je ook voorzien van een overzicht van de benodigde documentatie om een hypotheekaanvraag succesvol te kunnen indienen.
Onder de huidige regelgeving is het interessant om te weten dat het mogelijk is om tot 100% van de taxatiewaarde van je toekomstige woning te financieren. Echter, het is belangrijk om in gedachten te houden dat sommige kosten niet in aanmerking komen voor financiering waaronder de overdrachtsbelasting, notariskosten, vergoedingen voor een aankoopmakelaar en hypotheekadviseur, kosten voor een bouwtechnische keuring en het taxatierapport. Deze kosten zul je zelf moeten dragen. Op de overdrachtsbelasting zijn er uitzonderingen en die lees je hier.
3. Start zoektocht &
bezichtigen
Bij Nivita Makelaars houden we van persoonlijke begeleiding en korte lijnen. Daarom maken we een groepsapp aan met jou, de aankoopmakelaar en de binnendienst, zodat je gemakkelijk vragen kunt stellen en linkjes kunt sturen van huizen die je wilt bezichtigen.
Als je een woning op het oog hebt, plannen wij een kijkafspraak voor je in. Als je na de eerste bezichtiging nog enthousiaster bent geworden, maken we een tweede afspraak waarbij de aankoopmakelaar de (technische) conditie van de woning beoordeelt. Hierbij let de aankoopmakelaar op zaken als scheuren, verzakkingen, kozijnen en het onderhoud en geeft zij een indicatie van de (eventuele) verbouwkosten.
4. Een bod doen
op jouw woondroom?
Als je jouw droomhuis gevonden hebt, maakt de aankoopmakelaar op basis van een koopsommenanalyse een accurate waardebepaling, die je kunt vergelijken met een taxatiewaarde. Op deze manier sta je na de aankoop niet voor verrassingen.
Ook verzamelen en bekijken we alle juridische documenten, zoals bewijs van eigendom, splitsingsakte, akte van erfpacht of VvE-documenten, waarbij onduidelijkheden en bijzonderheden besproken worden met de verkoopmakelaar. Belangrijke zaken zoals garanties, oude lekkages of andere reparaties worden bekeken, en de aankoopmakelaar raadpleegt de nodige bronnen om zaken zoals bestemming, verontreiniging, ondergrondse tanks en publiekrechtelijke verplichtingen te achterhalen.
Op basis van al deze informatie en inzichten geeft de aankoopmakelaar advies over een openingsbod, ontbindende voorwaarden en sleuteloverdracht. Als je akkoord gaat, zal de aankoopmakelaar namens jullie het bod plaatsen en de onderhandelingen voeren.
Natuurlijk zijn er ook andere manieren om te achterhalen wat de waarde van de woning is via Calcasa Desktoptaxatie of de Woningwaarde check op onze website. Let wel op dat deze tools niet accuraat zijn omdat deze online worden uitgevoerd.
5. Geaccepteerd bod?
Yeah, het is gelukt! De aankoopmakelaar regelt de taxatie die je nodig hebt om de hypotheek rond te krijgen. Ook regelen we binnen de wettelijke bedenktijd een bouwkundige keuring. Tijdens deze periode ga je verder in gesprek met de hypotheekadviseur.
Als er verborgen gebreken naar voren komen, zal er overleg plaatsvinden met de verkopende partij om te onderzoeken of er een koopsomverlaging kan worden afgesproken of dat de verkoper het probleem zelf oplost voor de sleuteloverdracht.
6. Hypotheek &
verzekeringen
Zodra er mondelinge overeenstemming is bereikt is het belangrijk om weer in gesprek te gaan met de hypotheekadviseur en jouw hypotheek alvast in gang zetten. Jouw hypotheekadviseur kan alvast wat voorbereidend werk doen en nagaan of relevante documenten zoals je werkgeversverklaring nog geldig zijn. Ook kun je je alvast laten voorlichten over de verschillende hypotheekvormen, de actuele hypotheekrente en de diverse verzekeringen.
7. De koopovereenkomst
Vervolgens is het tijd om de koopovereenkomst te tekenen. De aankoopmakelaar zal deze nauwkeurig doornemen, samen met de onderliggende documenten, voordat er wordt getekend. Tijdens een bespreking worden de koopovereenkomst en bijbehorende documenten toegelicht door jouw aankoopmakelaar.
Als de woning is gerenoveerd door een aannemer, dienen er garantieafspraken te worden gemaakt en zodra alles duidelijk is, kan de koopovereenkomst worden ondertekend.
8. De eindinspectie
Voordat de sleuteloverdracht plaatsvindt, zal de aankoopmakelaar nog een eindinspectie uitvoeren. Hierbij worden een aantal aspecten van de woning opnieuw gecontroleerd, zoals het keukenapparatuur, de radiatoren, toiletten, kozijnen en andere zaken.
Als er tussen de aankoop en de sleuteloverdracht schade ontstaat aan de woning, dan is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om deze te herstellen en volledig werkend op te leveren. Mocht er tijdens de eindinspectie iets niet werken, dan zal de aankoopmakelaar samen met de verkoopmakelaar en de verkoper ter plekke een oplossing vinden en afspraken maken om het probleem te verhelpen. Deze afspraken worden vervolgens vermeld op het eindinspectieformulier, zodat beide partijen duidelijkheid hebben over de vervolgstappen. Zo kun je als koper met een gerust hart de woning betrekken.
9. Notaris &
sleuteloverdracht
Yes! Het is eindelijk zover, de sleuteloverdracht van jouw droomhuis staat gepland bij de notaris! Na al die tijd van zoeken, bezichtigen en onderhandelen is het moment aangebroken waar je zo lang naar hebt uitgekeken. Tijdens de sleuteloverdracht zal de notaris alle documenten bespreken, zoals de nota van afrekening, leveringsakte en hypotheekakte. Zodra alle formaliteiten zijn afgerond en de documenten zijn ondertekend, ontvang je de sleutels. Dit is het moment waar je zo lang naar uitgekeken hebt.
Van harte gefeliciteerd met jouw nieuwe woning! Nu kun je de deur van jouw nieuwe thuis openen en beginnen met het creëren van jouw eigen plekje. Geniet van elk moment en maak van jouw nieuwe huis een plek waar je je echt thuis voelt.